DAF wprowadza przełomowe innowacje

29 października 2024
CIĘŻAROWE

większa wydajność i ekologia w standardzie

Marka DAF pokazuje, że nawet w świecie ciężkiego transportu można wprowadzać innowacyjne rozwiązania znane dotąd głównie z samochodów osobowych. Najnowsza modernizacja gamy pojazdów XG+, XG, XF oraz XD przynosi szereg fascynujących usprawnień technicznych, które zadebiutowały na targach IAA Transportation w Hanowerze.

Sercem zmian są udoskonalone silniki MX-11 i MX-13, w których zastosowano rewolucyjny cykl Millera. To rozwiązanie, dotychczas kojarzone głównie z autami hybrydowymi i benzynowymi, po raz pierwszy trafia do potężnych jednostek wysokoprężnych o pojemności ponad 10 litrów. Dzięki innowacyjnemu podziałowi suwu sprężania na dwie fazy, silniki pracują znacznie efektywniej, minimalizując straty energii.

innowacje

Inżynierowie DAF nie poprzestali jednak na tym. Wprowadzili szereg dodatkowych ulepszeń, takich jak podwójnie napędzana pompa płynu chłodzącego, dwucylindrowa sprężarka powietrza czy zoptymalizowana turbosprężarka. Od początku 2024 roku montowane są również wtryski trzeciej generacji. Co ciekawe, zamiast zwiększać moc, konstruktorzy skupili się na poprawie elastyczności silnika w niskim zakresie obrotów – maksymalny moment obrotowy jest teraz dostępny już od 950 obr/min (wcześniej 1030 obr/min).

W standardowym wyposażeniu wszystkich nowych modeli znajdziemy teraz:

  • Kamery zastępujące tradycyjne lusterka
  • Inteligentny tempomat uwzględniający ukształtowanie terenu
  • Opony o niskich oporach toczenia
  • 10-letnią subskrypcję systemu telematycznego Paccar Connect

zwiększenie efektywności

Wszystkie te innowacje przekładają się na imponującą poprawę ekonomiki – nowe modele DAF są nawet o 9% bardziej oszczędne od poprzedników. To nie tylko dobra wiadomość dla przewoźników, ale także dla środowiska – więcej pojazdów będzie kwalifikować się do trzeciej klasy emisji CO2.

Dla firm poszukujących dodatkowej optymalizacji aerodynamicznej, DAF rozszerzył ofertę spojlerów. Szczególnie interesującą nowością są skrócone osłony międzyosiowe dla ciągników siodłowych typu low deck, uzupełnione o wypełnienia nadkoli.

Ta kompleksowa modernizacja pokazuje, że DAF konsekwentnie dąży do zwiększania efektywności swoich pojazdów, łącząc innowacyjne rozwiązania techniczne z praktycznymi usprawnieniami. To dobra wiadomość dla branży transportowej, która stoi przed wyzwaniami związanymi z redukcją kosztów operacyjnych i emisji CO2.

Jak działa cykl Millera?

W tradycyjnym silniku czterosuwowym mamy do czynienia z czterema fazami pracy: ssanie, sprężanie, zapłon/rozprężanie i wydech. Cykl Millera wprowadza istotną modyfikację w fazie sprężania, dzieląc ją na dwie części:

  1. Pierwsza faza: zawór ssący pozostaje otwarty podczas początku suwu sprężania
  2. Druga faza: zawór zamyka się później niż w standardowym cyklu

Ta pozornie prosta zmiana przynosi znaczące korzyści:

  • Zmniejszenie strat energii podczas sprężania
  • Niższa temperatura w komorze spalania
  • Lepsza efektywność termiczna silnika
  • Redukcja zużycia paliwa